Uchwała nr 33/15 Senatu Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 23 kwietnia 2015 rokuw sprawie warunków i trybu rekrutacji na stacjonarne i niestacjonarne studia trzeciego stopnia (doktoranckie) w Uniwersytecie Gdańskim w roku akademickim 2015/2016
Na podstawie art. 196 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 572 ze zm.) w zw. z § 36 ust. 1 pkt 6 Statutu UG, Senat Uniwersytetu Gdańskiego na wniosek rad wydziałów określa następujące warunki i tryb rekrutacji na stacjonarne i niestacjonarne studia trzeciego stopnia (doktoranckie) w Uniwersytecie Gdańskim w roku akademickim 2015/2016.
§ 1.
1. Studia trzeciego stopnia (doktoranckie) w Uniwersytecie Gdańskim mogą być prowadzone jako studia stacjonarne lub niestacjonarne.
2. Niestacjonarne studia doktoranckie są odpłatne na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
3. Ilekroć w uchwale jest mowa o Ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 572 ze zm.).
§ 2.
1. Na studia doktoranckie, prowadzone w obu formach wymienionych w § 1 ust. 1, może być przyjęty kandydat, który posiada kwalifikacje drugiego stopnia lub jest beneficjentem programu „Diamentowy Grant”, o którym mowa w art. 187a ust. 1 Ustawy.
2. Osoby niebędące obywatelami polskimi mogą podejmować i odbywać studia doktoranckie na zasadach określonych w art. 43 Ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie podejmowania i odbywania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i pracach rozwojowych (Dz. U. Nr 190, poz. 1406 ze zm.).
3. Od osób, o których mowa w ust. 2, wymaga się złożenia dyplomu ukończenia w Polsce jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia albo innego dokumentu poświadczającego ukończenie studiów wyższych za granicą, uznanego zgodnie z odrębnymi przepisami za równorzędny z dyplomem ukończenia w Polsce jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia.
§ 3.
1. Kandydaci na studia doktoranckie są przyjmowani na studia w ramach limitów przyjęć określonych przez Senat na wniosek dziekana.
2. Limity przyjęć na poszczególne studia doktoranckie określa załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
3. Prorektor ds. Kształcenia jest upoważniony do podejmowania decyzji w sprawach:
1) zwiększenia – na wniosek dziekana – limitu przyjęć na studia doktoranckie określonego niniejszą uchwałą;
2) nieuruchomienia studiów doktoranckich, w przypadku gdy liczba kandydatów wstępnie zakwalifikowanych do przyjęcia na te studia jest mniejsza od limitu przyjęć określonego niniejszą uchwałą.
§ 4.
1. Rekrutacja na studia doktoranckie odbywa się w drodze konkursu i jest prowadzona za pośrednictwem systemu Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK) na Studia Doktoranckie. W uzasadnionych przypadkach rekrutacja może być prowadzona poza systemem IRK na Studia Doktoranckie.
2. Warunkami rekrutacji na studia doktoranckie mogą być w szczególności: złożenie pisemnej opinii promotora pracy magisterskiej, złożenie pisemnej opinii przyszłego opiekuna naukowego albo promotora rozprawy doktorskiej, złożenie listu polecającego, przedstawienie motywacji do podjęcia studiów doktoranckich w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, egzamin pisemny lub ustny z wybranych dziedzin, wynik jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia uzyskany przez kandydata, średnia ocen przedstawiająca osiągnięcia kandydata w okresie jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia, udokumentowanie dotychczasowych osiągnięć naukowych i zawodowych kandydata lub złożenie listu motywacyjnego.
3. Szczegółowe warunki i tryb rekrutacji na studia doktoranckie – określone przez Senat, na wniosek właściwej rady wydziału – zawiera załącznik nr 2 do niniejszej uchwały. W odniesieniu do poszczególnych studiów doktoranckich Senat może określićmiędzy innymi:
1) minimalną średnią ocen przedstawiającą osiągnięcia kandydata w okresie jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia, wymaganą do udziału w rekrutacji na studia doktoranckie;
2) minimalny wynik uzyskany w rekrutacji, wymagany do przyjęcia na studia doktoranckie.
§ 5.
1. Przyjęcie kandydatów na studia doktoranckie następuje na podstawie wyników rekrutacji z uwzględnieniem limitu przyjęć na studia określonego w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Wyniki rekrutacji na studia doktoranckie oblicza się w skali punktowej.
3. Kandydat, który w rekrutacji uzyskał wynik wynoszący zero punktów nie może zostać przyjęty na studia doktoranckie.
§ 6.
1. Kandydat na studia doktoranckie jest zobowiązany złożyć dokumenty określone przez Senat na wniosek właściwej rady wydziału, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.
2. Kopie dokumentów składanych przez kandydata powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez: uczelnię, której kandydat jest absolwentem, organ samorządu terytorialnego, notariusza, członka komisji rekrutacyjnej lub pracownika dziekanatu.
3. Kandydat może ponadto złożyć dokumenty inne, niż wymagane zgodnie z ust. 1, które uznaje za potwierdzające spełnienie warunków rekrutacji, w tym dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 2.
4. Termin, miejsce i sposób składania dokumentów określa dziekan.
§ 7.
1. Rekrutację przeprowadza komisja rekrutacyjna powoływana przez dziekana. W skład komisji rekrutacyjnej wchodzą: dziekan albo inna osoba upoważniona przez dziekana – jako przewodniczący, kierownik studiów doktoranckich oraz co najmniej jeden przedstawiciel opiekunów naukowych doktorantów.
2. Przedstawiciel samorządu doktorantów może uczestniczyć w rekrutacji jako obserwator, na zasadach określonych przez dziekana.
§ 8.
1. Komisja rekrutacyjna w szczególności:
1) prowadzi rekrutację, w tym przyjmuje dokumenty składane przez kandydatów oraz zapewnia bieżącą obsługę rekrutacji,
2) podejmuje decyzję w sprawie przyjęcia kandydata na studia doktoranckie,
3) doręcza kandydatowi decyzję w sprawie przyjęcia na studia doktoranckie, wysyłając decyzję listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
2. Zadania komisji rekrutacyjnej, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 3, są wykonywane przez komisję przy pomocy pracownika dziekanatu wyznaczonego przez dziekana na wniosek przewodniczącego komisji. Dziekan wyznacza pracownika dziekanatu z własnej inicjatywy, jeśli pełni funkcję przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
3. Komisja rekrutacyjna nie może zmieniać warunków i trybu rekrutacji określonych przez Senat.
4. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej jest upoważniony do stosowania przepisów określających warunki i tryb rekrutacji w sposób uwzględniający szczególne potrzeby kandydatów będących osobami niepełnosprawnymi.
§ 9.
1. Komisja rekrutacyjna dokumentuje przebieg rekrutacji, sporządzając:
1) protokół z przebiegu postępowania rekrutacyjnego w sprawie każdego kandydata, zawierający co najmniej wynik uzyskany przez tego kandydata, w tym szczegółowy wykaz uzyskanych punktów,
2) protokół z obrad komisji rekrutacyjnej,
3) listę rankingową wszystkich kandydatów uczestniczących w rekrutacji, ustaloną według liczby punktów uzyskanych przez poszczególnych kandydatów,
4) listę alfabetyczną kandydatów przyjętych na studia doktoranckie wraz z wynikami rekrutacji uzyskanymi przez tych kandydatów.
2. Protokoły, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2, podpisują przewodniczący i wszyscy członkowie komisji rekrutacyjnej. Listy, o których mowa w ust. 1 pkt. 3 i 4, podpisuje przewodniczący komisji rekrutacyjnej.
3. Decyzję w sprawie przyjęcia kandydata na studia doktoranckie podpisują przewodniczący i wszyscy członkowie komisji rekrutacyjnej.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt. 2-4, komisja rekrutacyjna przekazuje do Działu Kształcenia w terminie siedmiu dni od daty ich sporządzenia.
§ 10.
1. Wyniki rekrutacji na studia doktoranckie są jawne.
2. Wyniki rekrutacji na studia doktoranckie ogłasza się w systemie IRK na Studia Doktoranckie lub w postaci list udostępnionych do publicznego wglądu w formie pisemnej na wydziale oraz w formie elektronicznej na stronie internetowej wydziału.
3. Kandydat ma prawo wglądu do akt postępowania rekrutacyjnego w swojej sprawie, w obecności członka komisji rekrutacyjnej, w terminie trzech dni od daty ogłoszenia wyników rekrutacji.
4. Szczegółowe terminy, w których kandydat może uzyskać wgląd do akt postępowania rekrutacyjnego w swojej sprawie, wyznaczone przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej, podaje się do wiadomości kandydatów jednocześnie z ogłoszeniem wyników rekrutacji, w sposób określony przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
§ 11.
1. Od decyzji komisji rekrutacyjnej przysługuje odwołanie do Rektora, za pośrednictwem komisji rekrutacyjnej, w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji. Podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia doktoranckie określonych niniejszą uchwałą Senatu.
2. Decyzja Rektora jest ostateczna.
§ 12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Bernard Lammek